Menneet mietteet


Pääsiäisen iloa 2016!

***



Kristuksen täydellinen nöyrtyminen. Insula dell'Ara Coeli, San Biagio dei Mercato, Rooma, 1300-luku. © Foto Johannes Karhusaari 2006

***

Sinä lunastit meidät kalliilla verelläsilain kirouksesta;ollen ristiinnaulittu ja keihään lävistämä,Sinä vuodatit ihmisille kuolemattomuuden. Kunnia olkoon Sinullemeidän Vapahtajamme!


***

KRISTUS NOUSI KUOLLEISTA ? TOTISESTI NOUSI!

*

??????? ?????? ??????? ?????***Pääsiäisenä 2016?. ??? i Johannes Karhusaari- See more at: https://kotisivukone.fi/app/www/sandamiano.kotisiv...


3/ 2016 kalevalaisen ihmisen kärsimys- ja kuka auttaa?

Kotona Lemminkäisen äiti murehti poikaansa: ei hän tiennyt, kulkiko poika metsätietä, purjehtiko meren laineilla vai tappeliko sodassa säärivarret verisinä.

Eräänä päivänä Kyllikki näki sen mitä oli pitkään pelännyt: Lemminkäisen harjasta norui verivirta. "Silloin on tuho minulla, kun tuo harja verta valuu", oli Lemminkäinen sanonut. ...

Äiti puhkesi itkuun. Mutta hetkessä äiti päätti: poika on pelastettava. ...

Nyt aloitti Lemminkäisen äiti raskaan työnsä. Hän otti rautaisen haravan ja alkoi haravoida poikaansa kohisevasta koskesta. Hän seisoi jo joessa vyötäisiään myöten. Kun hän veti haravalla vastavirtaan siihen tarttui Lemminkäisen paita ja toisella vetämisellä sukat ja lakki. Kolmannella vetämällä hän tavoitti poikansa ruumiin. Se oli ilman kättä , ilman päätä! ...Äiti ei hellittänyt. Hän veti vielä haravalla pitkin jokea: nyt nousivat pintaan palaset kättä, päätä, selkäluuta, kylkiluuta. Niistä hän rakensi poikansa ruumiin ehjäksi. ...Poika oli nyt ehyt mutta eloton. Mistä nyt henki Lemminkäiselle, mistä sanat suuhun, mistä voidetta uudeksi elämäksi?

Äiti lähetti pienen mehiläisen taivaan yläilmoihin mettä noutamaan. ... Mehiläinen lentää löyhytti pienillä siivillä kohti kuuta ja aurinkoa, ohi Otavaisen olkapään Luojan kellariin ... Pikku mehiläinen sai mettä mielin määrin. Pian se tulla tuhutteli syli mettä ja voidetta kukkuroillaan. Lemminkäisen äiti maistoi kielellään voidetta. Oikeaa oli, Luojan voitelemaa. Varovasti hän alkoi levitellä sitä poikansa ruumiin joka kohtaan alle, päälle, keskelle. Sitten hän sanoi lujasti: "Nouse pois makaamasta. Älä enää uneksi. Lähde pois tältä pahalta vuoteelta."Ihme tapahtui. Poika avasi silmänsä ja nousi istumaan. ...

Lemminkäinen oli nyt elossa ja entistä ehompi, komea mies. Mutta mieli oli entisissä: häntä harmitti tappionsa Pohjolassa. Ei antanut Louhi hänelle kaunista tytärtään, mokomakin homekorva.

"Lopeta jo", äiti tiuskaisi. "Nyt heti kotiin, ja kiitä onneasi, mokoma poika! Kuolleena makaisit vielä ilman äitiäsi. Ja mitä olisin minä voinut ilman toimia totisen Luojan. Hän sinut henkiin herätti."


Otteita: Suomen lasten Kalevala, (Lemminkäinen Tuonelassa s.72-78) kertonut Kirsti Mäkinen. Otava, Helsinki, 2002.


2/ 2016 Köyhyydestä jo muinoin...

Koyhyys_EV.jpg

kuva Erkko Vuorensola

Ei muuten se seikka, että monia meistä mainitaan köyhiksi,

merkitse meille huonoa mainetta, vaan kunniaa.

Ylellinen elämä näet lamauttaa henkisen kunnon,mutta kohtuullisuus vahvistaa sitä.

Ei se ole köyhä, joka on puutteessa eikä ahnehdi toisen omaa,

jos hän kuitenkin on rikas Jumalassa.

Ennemminkin on köyhä se,

joka suuresta omaisuudestaan huolimatta toivoo omistavansa vielä enemmän.

Tahdon puhua sen mukaan kuin ymmärrän.

Ei kukaan voi olla niin köyhä kuin hän oli syntyessään.

Linnut elävät ilman perinnön turvaa ja löytävät ruokansa vainioilta.

Tämä kaikki on olemassa meitä vartenja sen kaiken me omistamme, jos emme himoitse enempää.

Niinpä se, joka tekee taivalta, vaeltaa sitä paremmin,mitä kevyemmin hän on varustettu.

Samoin se, joka keventää kulkuansa köyhyydellä tällä elämän taipaleella,

ei joudu huokailemaan rikkauden kuorman alla.

Jos kuitenkin pitäisimme rikkautta hyödyllisenä,saamme anoa sitä Jumalalta.

Hänen vallassaan on kaikki,ja hän voi halutessaan suoda jokaiselle jonkin verran sitäkin.

Me tahdomme kuitenkin mieluummin pitää halpana rikkautta kuin vallita sitä.

Viattomuus on meille mieluisampi,

kärsivällisyyttä anomme enemmän,

mieluummin olemme hyviä ihmisiä kuin tuhlareita.


Marcus Minucius Felix, Octavius kristinuskon puolustus. 100-200 luvulta. Suom. Heikki Koskenniemi. Arkki, Helsinki 2007.


1/ 2016

Optinan isien rukous sielunrauhaksi

Herra,

suo minun rauhallisin mielin kohdata kaikki,

mitä päivä tuo tullessaan.

Suo minun varauksetta antautua sinun tahtoosi.

Opasta ja tue minua kaikessa,

päivän jokaisena hetkenä.

Saanpa päivän mittaan millaisia uutisia tahansa,

opeta minua ottamaan ne vastaan tyynin sydämin

ja järkkymättömän varmana,

että kaikessa tapahtuu sinun pyhä tahtosi.

Kaikessa, mitä sanon ja teen,

johdata ajatuksiani ja tunteitani.

Ennalta aavistamattomissa tilanteissa auta minua muistamaan,

että kaikki on sinun lähettämääsi.

Opetan minua olemaan suora

ja rehellinen perheenjäseniäni kohtaan,

etten saattaisi ketään levottomaksi

enkä aiheuttaisi kenellekään mielipahaa.

Herra,

anna minulle voimaa kantaa tänään uupumukseni,

anna voimaa kohdata päivän jokainen tapahtuma,

ohjaa tahtoani

ja opeta minua rukoilemaan,

uskomaan, toivomaan,

antamaan anteeksi

ja rakastamaan.

Aamen.

seimellä 2015

Franciscus Assisilainen elvytti seimiperinteen Italian maaseudulla vuonna 1223 ja esitti toivomuksensa Greccion kyläläisille seuraavasti:

'Haluan nimittäin tehdä sellaista, mikä palauttaa mieliimme Betlehemissä syntyneen lapsen; haluan asettaa ruumiillisten silmiemme eteen ne karut olot, joihin pienokainen syntyi, kuinka hän makasi seimessä oljilla härän ja aasin ympäröimänä.'

Seudun miehet ja ja naiset täyttivät Franciscuksen toiveen ja niin he jouluyönä kokoontuivat Greccioon viettämään messua Franciscuksen kanssa. Kertomus jatkuu:

Kun Franciscus sitten saapui paikalle ja huomasi kaiken olevan valmiina, hän katseli sitä ja joutui suuren riemun valtaan: seimi oli asetettu paikalleen, oljet kannettu sisään ja härkä ja aasi talutettu seimen viereen. Asetelma oli yksinkertainen ja kaikesta huokui köyhyys ja nöyryys. Sanalla sanoen Greccio oli kuin uusi Betlehem. Yö valaisi niin kuin päivä ja sekä ihmiset että eläimet täyttyivät ilolla. Ihmisten äänet kiirivät metsässä ja Greccion kalliot vastasivat heidän ilonpitoonsa kaiullaan.

Veljet lauloivat kiitollisuudesta ylistystä Jumalalle ja koko yö tarjosi heidän juhlalleen kaikupohjan. Franciscus seisoi seimen ääressä huokaillen ja rukoukseen vaipuneena. Hän resitoi joulun evankeliumin soinnukkaalla äänellään, joka kutsui jokaista heittäytymään juhlaan. Hänen rakkautensa seimen lasta kohtaan oli niin pakahduttavaa, että hän oli pelkkää kiintymyksestä purkautuvaa ääntelyä.

Kaikkivaltias Jumala soi tuona yönä kaikille ylen määrin hengellisiä lahjojaan. Jumalan armon vaikutuksesta ja hänen palvelijansa Franciscuksen välityksellä seimen lapsi virkosi jälleen eloon ja painui syvälle ihmisten sydämiin. Kun jouluyön juhla oli näin viety päätökseen, kukin palasi kotiinsa sydämessään pysyvä ilo ja rauha.

Tuomas Celanolainen (1200-1270) , Vita prima Sancti Francisci, cap XXX, 84-86.

Siunattua joulujuhlaa! toivottaa San Damianon väki

12/ 2015

? seimi 2014
Joulun aikaan iloitsemme Jumalan
Pojan ihmiseksi tulemisen salaisuudesta.
Hän ei tullut maailmaan palveltavaksi
vaan vastaamaan sydämemme
ja maailman syvimpään kaipaukseen.
Ihailemme hänessä Jumalan nöyryyttä
ja valmiutta antaa henkensä ystäviensä puolesta,
vaikka emme ole tämän kunnian arvoisia.
Frans Voss SCJ, Matka Jumalan sydämeen, Helsinki, Katolinen tiedotuskeskus 2015, s. 123.

11/ 2015

kuva Anu Rask

marraskuun pimetessä pieni tarina

pyhän Birgitan

ja pyhän Franciscuksen

kohtaamisesta Eila Pennasen romaanissa

Pyhä Birgitta, wsoy 1954 (s.573)

Itkettyään ja rukoiltuaan kauan pyhän Franciskuksen haudalla Birgitta joutui hurmostilaan ja kohotti kätensä ja vaati pyhää Franciscusta vastaamaan. Ja koko krypta tuli valoisaksi kuin päivällä ja pyhä mies ilmestyi hänelle ja sanoi:

- Ole tervetullut, tyttäreni, huoneeseeni.

Ja sanoessaan sanansa pyhä Franciscus näytti sanomattoman lempeältä ja hänen silmänsä, suuret ja mantelinmuotoiset, säteilivät himmeää valoa. Birgitta liitti kätensä yhteen ja kohotti kasvonsa häntä kohti.

- Kutsuin sinut huoneeseeni, että söisit ja joisit kanssasi. Tiedä siis, että tämä talo ei ole minun huoneeni, josta puhuin, vaan minun huoneeni on tosi tottelevaisuus, jota aina noudatin, niin että en koskaan halunnut olla ilman sitä, joka käski minua. Minulla oli aina pappi kanssani, jota nöyrästi tottelin, ja se oli minun huoneeni.

- Oi, herrani ja isäni! vastasi Birgitta.

- Tee sinäkin samoin, niin teet mieliksi Jumalalle.

- Niin, herrani ja isäni!

- Ja minun ruokani, joka minua suloisesti virvoitti, oli se, että minä kaikkein mieluimmin johdatin lähimmäisiäni maallisen elämän turhuudesta palvelemaan Jumalaa kaikesta sydämestä. Ja silloin nautin ilostani kuin parhaimmasta ruoasta. Ja minun juomani oli ilo, jota tunsin, kun näin niitä, jotka olin kääntänyt rakastamaan Jumalaa ja tosi köyhyyttä.

- Sinun ruokasi ja juomasi... se mitä teit lähimmäistesi hyväksi? Entä oma rakkautesi Jumalaa kohtaan?

- Katso, tyttäreni, tämä ruoka ja tämä juoma tekivät sieluni niin iloiseksi, etteivät mitkään maalliset maistuneet minulle. Mene sinäkin siis tähän minun huoneeseeni ja syö kanssani tätä ruokaa ja tätä juomaa, että saisit iloita Jumalassa.

10/ 2015

Minä en ikinä tahdo kerskailla

mistään muusta kuin meidän

Herramme Jeesuksen Kristuksen rististä.

Onhan minulla Jeesuksen arvet ruumiissani.

Magnificatin antifoni Franciscuksen muistopäivänä (Pyhien vietot, Hetkipalvelus, KATT 2013)

9/ 2015

Dom Robert (1907-1997)

Kirkkojen Maailmanneuvoston keskuskomitea kutsuu kaikkia kristittyjä viettämään luomakunnan aikaa vuosittain 1.9.-4.10. rukouksin ja teoin.

Suojele luomakuntaasi, Herra.

Herra, meidän Jumalamme.

Sinun nimesi on suuri maan päällä.

Sinä loit kerran tämän maailman ja meidät ihmiset.

Sinun käsissäsi on maailman menneisyys, nykyhetki ja tulevaisuus.

Suojele luomakuntaasi, Herra.

Auta meitä elämään vastuullisesti

ja pitämään huolta omasta elinympäristöstämme.

Ohjaa meitä ymmärtämään,

että elämämme ei tarvitse kerskakulutusta

eikä luonnon tuhoamista,

vaan että pikemminkin meidän tulee pitää huolta ympäristöstämme

ja jakaa omastamme heikompiosaisten kanssa.

Suojele luomakuntaasi, Herra.

Auta meitä löytämään oma paikkamme luomakunnassa,

viljelemään ja varjelemaan sitä taidollisesti

ja rakastamaan lähimmäistämme niin kuin itseämme.

Suojele luomakuntaasi, Herra.

Varjele meitä erehtymästä luulemaan

saamaamme aineellista hyvää omaksi ansioksemme

ja pitämään sitä elämämme turvana.

Kiitos, että Sinä olet elämämme turva ja kaiken hyvän antaja.

Suojele luomakuntaasi, Herra.

Sinä olet antanut meille tämän hienon maailman

ja lähimmäisemme lähellä ja kaukana,

joiden kanssa saamme käydä kohti uutta taivasta ja uutta maata.

Suojele luomakuntaasi, Herra.

Anna meidän yhtyä koko luomakunnan kanssa Sinun ylistykseesi,

Sinun nimesi kiitokseksi ja kunniaksi.

Aamen.

Vastuuviikon 2013 rukoushetken esirukous Risto Jukko

9/ 2015

Rukoilemme yhdessä Pyhän Basileios Suuren kanssa:

?Kiitetty olet Sinä, Herra,

joka yksin uudistat joka päivä luomasi, kättesi työt.

Kiitetty olet Sinä, Herra,

joka loit valkeuden ja pimeyden ja erotit ne toisistaan.

Kiitetty olet Sinä, Herra,

joka olet kaikki luonut

ja teit kuoleman varjon tyhjäksi erottamalla yön pimeyden päivästä.

Kiitetty olet Sinä, Herra,

joka loit ihmisen kuvaksesi ja kaltaiseksesi

ja teit päivän valon tekoja

ja yön lepoa varten?.

Bartolomeos 1.9.2015

8/ 2015

isä Frans Voss SCJ ja Pauli Annala San Damianossa heinäkuussa 2015

Sovita hajalle viskotut

Efraim Syyrialaisen rukous - RUKOUKSIA VANHAN KIRKON AJOILTA, toim. Anders Frostenson, suom. Anna-Maija Raittila, 1989.

Jumala,

sillä verelläsi joka virtasi kyljestäsi

sinä olet vihmonut rauhaa

yli korkeimpien huippujen

ja syvimpien kuilujen!

Lähetä rauha

vihan sokaisemille,

hillittömille ihmisille!

Sovita hajalle viskotut, tappelijat!

Oi Herra, sinä meidän rauhamme:

suojele ne jotka etsivät sinusta suojaa!

Ja kun tulet takaisin suuressa kirkkaudessasi

ja kauhu valtaa luomakunnan,

kun taivaan pasuunat kajahtavat

ja maan perustukset vavahtavat,

kun haudat avataan

ja kaikki kuolleet

nousevat haudoistaan,

Herra, tule silloin meitä vastaan

sovittajana,

ota meidät rauhasi syliin.

Sinun on kunnia,

anna laupeutesi tulla ylitsemme,

sinä kaiken armon Jumala.

7/2015

TERVEISIÄ JUHANNUSRETRIITISTÄ

juhannusyö saunarannassa Pyhäjärvellä, Porlammilla

rukouksen hengessä
kuljimme maalaisteillä,
metsäpoluilla, järvenrannalla,
kukkuloilla ja San Damianon pihapiirissä.
Kulkiessamme mietimme
vastuutamme luomakunnasta
ja ihmettelimme luontoa
Jumalan hyvyyksien ehtymättömänä virtana.
Jäimme miettimään
kuinka kantaa vastuuta
yhteisestä kodistamme planeetallamme.

6 / 2015

Jumalan ylistämisestä

E. Vuorensola

Mutta hänestä, joka on niin paljon kärsinyt

meidän edestämme ja niin paljon lahjoittanut

ja lahjoittaa myös vastedes,

kaikki luodut,

jotka ovat taivaassa ja maassa,

meressä ja syvyyksissä

tuokoot kiitoksen Jumalalle,

ylistyksen, kunnian ja siunauksen,

sillä hän on meidän voimamme

ja väkevyytemme,

hän yksin on hyvä,

hän yksin on korkein,

hän yksin kaikkivaltias,

ihailtava, kunniakas

ja hän yksin pyhä,

ylistettävä ja siunattu

äärettömästi, iankaikkisesta iankaikkiseen.

Aamen.

Franciscuksen kirjeestä kaikille kristityille.
Kutsu köyhyyteen, suom. S.A.Teinonen. 1981

4-5/2015

KRISTUS NOUSI KUOLLEISTA -

TOTISESTI NOUSI !

Veisatkaa Herralle uusi virsi:

sillä hän on ihmeitä tehnyt.

Oikealla kädellään hän on uhrannut Poikansa:

sen on tehnyt hänen pyhä käsivartensa.

Herra on tehnyt tiettäväksi pelastuksensa:

pakanain silmien edessä hän on ilmoittanut vanhurskautensa.

Tuona päivänä Herra on säätänyt laupeutensa:

ja herättänyt yöllä ylistyksensä.

Tämä on se päivä, jonka Herra on tehnyt:

riemuitkaamme ja iloitkaamme siitä.

Siunattu olkoon hän, joka tulee Herran nimeen:

Herra on Jumala, ja hän on antanut meille valon.

Iloitkoot taivaat ja riemuitkoon maa,

pauhatkoon meri ja kaikki, mitä siinä on:

riemuitkoot kedot ja kaikki, mitä niillä on.

Antakaa Herralle, kansojen sukukunnat,

antakaa Herralle ylistys ja kunnia:

antakaa Herralle hänen nimensä kunnia.

Franciscus Assisilainen, Kutsu köyhyyteen (Herran kärsimyksen palvelus - toinen osa, Pääsiäissunnuntain varhaisrukouksessa) suom. S.A.Teinonen

Pyhän Franciscuksen matkassa kohti pääsiäistä

Oi te kaikki, jotka kuljette ohi tietä myöten:

katsokaa ja nähkää

onko tuskaa, minun tuskani veroista.

Sillä minut ovat piirittäneet koirien laumat:

pahain parvi on minut saartanut.

Mutta he ovat katselleet ja tutkineet minua:

he ovat jakaneet keskenään minun vaatteeni

ja heittäneet puvustani arpaa.

He ovat lävistäneet minun käteni ja jalkani:

ja lukeneet kaikki minun luuni.

He ovat avanneet kitansa minua vastaan:

niin kuin leijona, joka raatelee ja ärjyy.

Niin kuin vesi minä olen maahan vuodatettu:

ja kaikki minun luuni ovat hajallaan.

Ja minun sydämeni on niin kuin vaha:

joka on sulannut minun rinnassani.

Minun voimani on kuivettunut kuin saviastian siru:

ja minun kieleni on tarttunut suuni lakeen.

Ja sappea he ovat antaneet minun syödäkseni:

ja juottaneet minun janooni etikkaa.

Ja he ovat laskeneet minut alas kuoleman tomuun:

ja lisänneet haavojeni tuskaa.

Minä olen nukkunut pois ja noussut ylös:

pyhin Isäni on ottanut minut vastaan kunnialla.

Franciscus Assisilainen, Kutsu köyhyyteen

(Herran kärsimyksen palvelus, yhdeksännen hetken rukouksessa), suom. S.A. Teinonen

3/ 2015

Juliana Norwichlaisen (1342-1416) 14. ilmestys, jossa itse Kristus puhuttelee häntä

Rukoile sisimmässäsi,
vaikka se ei tuntuisikaan sinusta miltään.
Se on sinulle hyödyksi,
vaikka et tuntisikaan mitään,
vaikka et näkisi yhtään mitään,
vaikka sinusta tuntuisi kuin et tekisi yhtään mitään,
Vaikka tuntisit itsesi kuivaksi ja hedelmättömäksi,
sairaaksi ja heikoksi,
sinun rukouksesi on silti minulle mieluisa,
vaikkakaan et itse koe siitä mielihyvää.
Näin otan vastaan kaikki rukouksesi,
jotka uskossa kannat eteeni.
Juliana Norwichlainen, Jumalan rakkauden ilmestys
(suom. Paavo Rissanen, Kirjaneliö, Helsinki 1985.)

2 / 2015

Sydän täynnä rukousta,

joka on korutonta huokausta

elävän Jumalan puoleen.

Tuomo Mannermaa, Pieni kirja Jumalasta.
Kirjapaja, Helsinki 1995. s. 105.

1 / 2015 alkaneelle vuodelle Franciscuksen kanssa rukoillen

Korkea kunniakas Jumala,

valaise sydämeni pimeys

ja anna minulle oikea usko,

varma toivo

ja täydellinen rakkaus,

ymmärrys ja tieto,

että noudattaisin

pyhää ja totista tahtoasi.

Aamen.

Vanhin Franciscukselta säilynyt teksti on rukous San Damianon kirkossa, Assisin liepeillä.

Riemullista Vapahtajan syntymäjuhlaa

anno Domini 2014

Viettäessämme Vapahtajamme syntymäjuhlaa

me huomaamme juhlivamme oman elämämme uutta alkua,

sillä Kristuksen syntyminen on kristikunnan alkuperä

ja pään syntyminen on ruumiin syntymä.

Vaikka kukin tuleekin Kirkon jäseneksi omalla ajallaan

ja vaikka ajalliset etäisyydet erottavatkin Kirkon pojat ja tyttäret toisistaan,

Kirkko on kuitenkin kastemaljan synnyttämä

uskovien yli maanpiirin levittäytynyt yhteisö,

Kristuksen kanssa hänen kärsimykseensä ristiinnaulittu,

hänen ylösnousemuksessaan herätetty,

hänen taivaaseenastumisessaan asetettu Isän oikealle puolelle

ja tänä jouluna hänen kanssaan yhdessä syntynyt.

Sillä kuka tahansa mistä tahansa maanosasta,

joka uudestisyntyy Kristuksessa,

hylkää alkuperäisen luontonsa merkitsemät vanhat polkunsa

ja syntyessään uudesti muuttuu uudeksi ihmiseksi;

hän ei ole enää lihallisen isänsä jälkeläinen,

vaan Vapahtajan siementä, joka tuli ihmisen Pojaksi,

että me voisimme olla Jumalan poikia ja tyttäriä.

Sermo XXVI, 2, 1 [Biblioteca patristica] Bologna 2007, p. 156. - Paavi Leo Suurelta (paavina 440-461) on säilynyt kymmenen joulusaarnaa.

12 / 2014 Loistavat tähdet

Loistavat tähdet ja voimat,

jotka virtaavat halki kaikkeuden,

ne kalpenevat ja haihtuvat sinun valosi, valtasi ja suuruutesi tieltä.

Vain sinussa on kaikkivaltiaan Isän kuva selkeästi nähtävänä.

Samanlainen kuin Isä on taivaallisissa maailmoissa,

samanlainen olet sinäkin, hänen lapsensa,

ensimmäinen ja suurin,

sinä Isän suuruudesta syntynyt,

sinä joka aikojen alussa laskit maanpiirin perustukset,

sinä joka olet meidän esikuvamme,

sinä joka saatat meitä halki elämän,

sinä kointähti, kirkas valkeutemme.

Me kiitämme, ylistämme ja siunaamme sinua

ja kumarrumme eteesi pyhässä luottamuksessa.

Auta meitä pysymään lujina uskossamme,

anna ruumiillemme terveyttä ylistääksemme sinua aina,

elämämme kaikissa olosuhteissa.

Kun vain näemme sinut, Herra, emme koskaan kuole,

jos vain tunnustamme sinun nimeäsi,

emme koskaan joudu hukkaan,

jos rukoilemme sinua, saamme aina vastauksen.

Herra anna meille takaisin ensimmäisen antaumuksemme voima

ja siinä varjele meidät päivästä päivään halki elämämme.

Lujita ja rohkaise uskoamme, että se pääsisi perille kypsyyteensä,

tasapainoonsa ja kerran saisi täyttymyksen.

Minä kiitän sinua, Herra,

voimastasi ja levostasi, valostasi ja enkeleistäsi,

sanomastasi joka ohjaa ja vahvistaa

kaikkia jotka elävät

kaikkia jotka ovat syntyneet sinusta,

jotka pysyvät ykseydessä ja noudattavat sinun tahtoasi,

kaikkia jotka totuudessa huutavat nimeäsi avukseen

ja sallivat uskonsa kasvaa ylistyslauluksi sinulle.

Sinä joka asut pilvessä,

sinä Ääretön, Sanomaton,

sinä yksin annat elämällemme sisällön ja muodon.

Sinä olet Isä, sinä pelastat ja nostat,

sinä sallit kuolla ja nostat jälleen henkiin.

Loistavat tähdet ja voimat,

jotka virtaavat halki kaikkeuden,

ne kalpenevat ja haihtuvat sinun valosi, valtasi ja suuruutesi tieltä.

Idän liturgiasta (Rukouksia vanhan kirkon ajoilta, toim. A. Frostenson, suom. A.-M. Raittila, Karassana 1989)

11 / 2014 Psalmilaulusta

Hänen [rukoilijan] palavuus tekee hänestä hengellisen kauriin kaltaisen,

joka viihtyy ja käy laitumella profeettojen ja apostolien vuorilla,

mikä tarkoittaa, että tällainen munkki saa ravintonsa heidän korkeasta ja ylevästä opetuksestaan.

Tultuaan ravituksi tällä ruualla, jota hän jatkuvasti nauttii,

hän uppoutuu niin syvälle psalmien maailmaan,

että hän laulaa niitä ikään kuin ne eivät olisikaan psalmin kirjoittajan vaan hänen itsensä kirjoittamia.

Aivan kuin ne olisivat hänen omaa yksityistä rukoustaan,

joka on lausuttu sydämen syvimmässä kompunktion eli katumuksen tilassa.

Pitäessään niitä aivan erityisesti hänelle suunnattuina

hän joutuu samalla myöntämään, että se, mitä ne ilmaisevat,

ei ole tuntunut todelta ainoastaan silloin, kun kirjoittaja on ne lausunut,

vaan että ne tuntuvat yhä tosilta juuri tällä hetkellä -

oikeastaan joka päivä.



Johannes Cassianus (365-435 jKr), in: John Cassian, Conferences (trans. C.Luibheid), Paulist Press: New York 1985, p. 137.

10 / 2014 Franciscuksen muistopäivänä 4.10.

Franciscus sanoi: "Rohkeutta, veli lääkäri,

sano vain että kuolemani on lähellä,

sillä se on minulle elämän ovi.

Ole tervetullut, sisareni kuolema."

Tämän jälkeen hän kääntyi veljiensä puoleen ja sanoi

"Kun huomaatte, että hetkeni on tullut, riisukaa minut alasti

ja laskekaa alastomana maahan..."

Hetki koitti

ja kaikkien Kristuksen salaisuuksien saavutettua hänessä täyttymyksen

Franciscus riensi onnellisena Jumalan luo.

Tuomas Celanolainen, Vita Secunda, luku 63, kappale 217. De morte eius et quid fecerit ante mortem.

9 / 2014 työn tuottamasta ilosta ja hyödystä

Veljet tekivät työtä,

mutta eivät työstä ottaneet palkkioksi rahaa

vaan ainoastaan työpäivän elannon.

Heidän ohjelmansa oli tehdä työtä ja jakaa sen hedelmät.

Tämän periaatteen mukaan Jumalan luomassa paratiisissa

työ tuottaa niin ainellista kuin aineetonta hyötyä tekijöilleen enemmän,

kun työn tuottama hyöty ja ilo jaetaan välittömässä veljien kanssakäymisessä työnteon hetkellä.

osuuskuntaveli K. Hiltunen

Etsijä lehdessä 2014

koko artikkeli klikkaamalla tästä

8 / 2014 janosta

Rakkauden kaipuu on ihmisessä niin kyltymätön,

että ainoastaan ääretön ja katoamaton rakkaus

voi perimmältään tyydyttää rakkautta janoavan ihmisen janon.

osuuskuntaveli P. Annala raamattutunnilla Herättäjäjuhlilla 2014

Koko luento klikkaamalla tästä

7 / 2014 Pyhästä Kolminaisuudesta

Kolmiyhteisen Jumalan kanssa me emme jää koskaan yksin.

Me emme jää Jumalasta irrallisiksi.

Me olemme aina Jumalan luotuina Jumalan mielessä,

ja meidän koko olemassaolomme tapahtuu

vain ja ainoastaan hänen sallimuksestaan.

osuuskuntaveli K. Korhonen saarnassaan Pyhästä Kolminaisuudesta 2014

Koko saarna klikkaamalla tästä

6 / 2014 Franciscus ja luodut

Ei ihme, että tuli ja muut luodut osoittivat toisinaan arvonantoa autuasta Franciscusta kohtaan.

Me, jotka olimme hänen seurassaan, saimme nimittäin nähdä,

että hän oli niihin hyvin kiintynyt,

rakasti ja kunnioitti niitä ja iloitsi niistä paljon.

Hänen henkensä oli niin täynnä hellyyttä ja myötätuntoa niitä kohtaan,

että hän järkyttyi, jos joku kohteli niitä sopimattomasti.

Hän puheli niiden kanssa iloiten sekä sisäisesti että ulkoisesti,

ikäänkuin nekin olisivat tajunneet, ymmärtäneet ja puhuneet jotakin Jumalasta.

Luodut olivatkin usein syynä, miksi hän tempautui katselemaan Jumalaa.

Franciscus Assisilaisen sanoma. Perugian legenda, s.82. Suom. S.A. Teinonen, Helsinki 1988.

5 / 2014 Hilda Käkikosken runo

Taikasauva jos mulla oisi,

Taikalinnan mä loihtisin,

Väinön kannel se siellä soisi

Äänin lempein, lohtuvin.

Taikalinnani lumoaisin

Koivumetsähän kukkivaan,

Ikikuuset mä istuttaisin,

Niihin lintuset laulamaan.

Taikalahdelman läikynnäisen,

Taikalaivankin laineilleen,

Sillä äitini itkeväisen toisin linnahan leppyiseen.

Häntä lauluni lohduttaisi, kyynelhelmensä haihtuisi,

Siten rintansa rauhan saisi,

Iloks? itkunsa vaihtuisi.

Sieltä lempeä levittäisin

Yli vierasten, ystäväin,

Lohdun henkenä lepäjäisin

Luona kaikkien kärsijäin.

Koditonna jos joku oisi

Kyllä suojansa siellä sais.

Sepä sairaille lohdun soisi,

Orpoin kyynelet kuivattais.

Maani metsihin marjat saisin,

Viljat korpihin kylmihin;

Pedot korpien taikoaisin,

Kidat ahnahat sulkisin.

Tointa uurasta sille toisin,

Kenpä tunnolla ahkeroi,

Urhoin uljuutta siihen loisin,

Ken sen maatani vartioi.

Hän - jos uupuisi taistellessa,

Into, voima jos raukeis, -

Taikakantelon kaikuessa

Uutta intoa, voimaa sais.

Henki äidin kun korkealle

Kerran liitäisi linnastain,

Haudan laatisin koivun alle,

Siinä itkisin kaihoain.

Sitten jäisin mä hoitajaksi

Kaikkein köyhäin ja kärsiväin,

Kunnes kuulisin kaikuvaksi

Kutsun kuolohon syömmessäin.

Köyhä kansani multa saisi

Lempilinnani kuoltuain,

Väinön kannel se kajahtaisi

Aina suloa Suomen vain.

Taikasauvaa ei mulle suotu,

Taikalinnaa en luoda voi,

Mut on tahtoa mulle luotu,

Rintaan lempensä Luoja loi.

Hilda Käkikoski 1883

4 / 2014 Paastorukous

Herra, minun elämäni Valtias!

Estä minusta laiskuuden, velttouden,

vallanhimon ja turhanpuhumisen henki.

Anna minulle, Sinun palvelijasi, sielun puhtauden,

nöyryyden, kärsivällisyyden ja rakkauden henki.

Oi, Kuningas ja Herra!

Anna minun nähdä minun rikokseni ja

anna, etten minä veljeäni tuomitsisi,

sillä siunattu olet Sinä iankaikkisesti.

Amen.

Efraim Syyrialainen

3 / 2014 Paastoamisesta

Olisiko paastoamisen harjoittelu sitä,

ettemme yrittäisikään selittää kaikkea

psykologian tai sosiologian avulla.

Vaikenisimme.

Itsellemme ja toisille.

Antaisimme itsemme ja toinen toisemme

laskeutua hiljaisuudessa psalmien syvyyteen asti.

Harjoittelisimme psalmien lukemista [ja psalmien laulamista].

Anna-Maija Raittila, Tulisija, Kipinöitä vuoden jokaiselle päivälle. Kirjapaja, Helsinki 2005. [San Damianon lisäys hakasuluissa]

2 / 2014 Franciscuksen rukous

Toinen kirje (Kenraalikapitulille ja kaikille veljille),

autuaan Franciscuksen kirje ja kehotus,

jonka hän lähetti veljilleen kapituliin ollessaan itse sairaana.

Kirje päättyy rukoukseen:

Kaikkivaltias, iankaikkinen,

vanhurskas ja armollinen Jumala,

suo meidän viheliäisten tehdä

sinun itsesi tähden

mitä tiedämme sinun tahtovan,

ja tahtoa aina sinulle otollista,

että sisäisesti puhdistettuina,

sisäisesti valaistuina

ja Pyhän Hengen tulen sytyttäminä

voisimme seurata rakkaan Poikasi,

Herramme Jeesuksen Kristuksen, jälkiä

ja pelkästä armostasi

päästä sinun luoksesi, Korkein,

joka elät ja hallitset

täydellisessä Kolminaisuudessa

ja jakamattomassa Ykseydessä

ja olet ylistetty,

kaikkivaltias Jumala,

iankaikkisesta iankaikkiseen.

Aamen

Franciscus Assisilainen, Kutsu köyhyyteen. Kootut kirjoitukset. 3. painos. Kirjapaja, Helsinki 2014.

1 / 2014 vaikenemisesta

Autuas se palvelija, joka ei puhu palkan toivossa,

ei tuo julki kaikkea omaansa eikä ole kärkäs puhumaan,

vaan harkitsee viisaasti,

mitä hänen tulee puhua ja vastata.

Voi sitä sääntökunnan jäsentä,

joka ei säilytä sydämessään sitä hyvää,

minkä Herra hänelle näyttää

eikä osoita sitä toisille teoillaan,

vaan sen sijaan haluaa näytellä sitä ihmisille sanoillaan palkan toivossa.

Hän saa palkkansa, eivätkä hänen kuulijansa paljoakaan hyödy.

Franciscus Assisilainen (Kehotussanat, luku 22. - Kutsu köyhyyteen. Kootut kirjoitukset. Suom. S.A.Teinonen, Kirjaneliö, Helsinki 1981)

12 / 2013 joulun ihmeestä

Ah Herra, joka kaikki loit,

kuin alentaa noin itses voit,

ja tulla halpaan seimehen

heinille härkäin, juhtien!

Martti Lutherin jouluvirren "Enkeli taivaan" säe 5.

joulun iloa ja sydänten rauhaa kaikille

toivottaa San Damianon kaikki väki

11 / 2013 mukautumisesta

Vaikka mukautuminen on vallitseva suuntaus,

meillä on kristittyinä korkeampi käsky olla hyväksymättä sitä.

Apostoli Paavali, joka tunsi kristinuskon sisäisen olemuksen, neuvoi:

"Älkää mukautuko tämän maailmanajan mukaan,

vaan muuttukaa mielenne uudistuksen kautta." (Room. 2:12)

Meidän on käsketty pyrkiä vakaumukseen eikä yhden mukaisuuteen,

moraaliseen jalouteen eikä arvostettuun yhteiskunnalliseen asemaan.

Meitä vaaditaan elämään toisenlaisina ja olemaan uskollisia korkeammalle tahdolle.

Martin Luther King, Ei väkivaltaa (Strenght to Love,

suom. T. Palomurto), Kirjapaja 1980.

10 / 2013 mistä Franciscuksen tie Kristuksen luo alkoi?

Paavi Franciscus I teki Pyhän Franciscuksen muistopäivänä 4. lokakuuta 2013 pastoraalisen vierailun Assisiin. Vierailunsa yhteydessä hän toimitti messun Pyhimyksen hautakirkon ylätorilla (Piazza superiore di S. Francesco). Saarnansa alussa paavi kysyy, ?mistä Franciscuksen tie Kristuksen luo alkoi?? Asettamaansa kysymykseen hän vastaa seuraavasti:

Franciscuksen tie Kristuksen luo ?alkoi siitä, kun hän loi katseensa ristiinnaulittuun Jeesukseen.

Kun me annamme Jeesuksen luoda katseensa meihin hetkellä,

jona hän antaa henkensä meidän puolestamme, hän vetää meitä puoleensa.

Rukoillessaan San Damianon kirkon kuorissa riippuvan ristin alla

- ristin, jonka alle minäkin saan tänään kunnioittavasti polvistua -

Franciscus sai kokea tämän aivan erityisellä tavalla.

San Damianon ristissä Jeesus on kuvattu, ei kuolleena vaan elävänä.

Hänen haavoitetuista käsistään ja kyljestään vuotaa verta, joka puhuu elämästä.

Jeesuksen silmät eivät ole kiinni, vaan hän katsoo meitä täysin avoimin silmin tavalla,

joka tunkeutuu suoraan meidän sydämiimme.

Risti ei puhu meille tappiosta eikä epäonnistumisesta;

paradoksaalisesti se kertoo kuolemasta, josta kumpuaa elämä.

San Damianon risti puhuu meille kuolemasta, joka lahjoittaa meille elämän,

koska se kertoo meille ihmiseksi tulleen Jumalan rakkaudesta,

rakkaudesta joka ei kuole, vaan joka voittaa pahuuden ja kuoleman.

Kun me annamme ristiinnaulitun Jeesuksen luoda meihin katseensa meidät luodaan uudestaan

ja meistä tulee ?uusi luomus? (2 Kor 5:17).

Kaikki muu saa tästä alkunsa: transformoiva armon kokemus;

kokemus siitä, että meitä rakastetaan ilman meidän omia ansioitamme;

kokemus siitä, että Jumala rakastaa meitä huolimatta siitä, että olemme syntisiä.

Tämän takia pyhä Franciscus saattoi pyhän Paavalin tavoin sanoa:

?Minä taas en ikinä tahdo kerskailla mistään muusta kuin meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen rististä? (Gal 6:14).?

Paavin saarnan otteen suomennos (San Damianon osuuskunta)

9 / 2013 Hyvästä paimenesta

"Häneen meidän tulee turvautua, sillä hän on sielujemme paimen ja piispa,

ja hän sanoo:

Minä olen hyvä paimen, joka ruokin lampaitani ja annan henkeni lampaitteni edestä.

Pitäkäämme siis kiinni hänen

sanoistaan,

elämästään ja

opistaan ja

hänen pyhästä evankeliumistaan,

sillä hän on katsonut hyväksi rukoilla puolestamme Isäänsä

ja tehdä hänen nimensä tunnetuksi."

Franciscus Assisilainen (Vähäisimpien veljien ensimmmäinen sääntö, luku 22. - Kutsu köyhyyteen. Kootut kirjoitukset. Suom. S.A.Teinonen, Kirjaneliö, Helsinki 1981)

8 / 2013 Herran huoneista

"Ja Herra antoi minulle kirkoissa sellaisen uskon,

että rukoilin lausuen yksinkertaisesti:

Me palvomme sinua, Herra Jeesus Kristus,

täällä ja kaikissa kirkoissa,

jotka ovat kaikkialla maailmassa

ja siunaamme sinua,

koska pyhällä ristilläsi olet lunastanut maailman (Test. 4-5)."

Franciscus Assisilainen (Kutsu köyhyyteen. Kootut kirjoitukset. Suom. S.A.Teinonen, Kirjaneliö, Helsinki 1981)

7 / 2013 vaikenemisesta

"Kerran keväällä pyhä Franciscus saapui kaupunkiin, jonka nimi oli Alviano.

Hän halusi julistaa sen asukkaille Jumalan sanaa.

Sen tähden hän etsi suuren aukion, johon mahtui paljon ihmisiä.

Keskellä oli korkea kivi.

Hän nousi sen päälle, että ihmiset voisivat nähdä hänet ja kuulla hänen äänensä.

Paikalle kerääntyi kohta suuri joukko väkeä, joka oli kuullut pyhimyksen saapumisesta.

He keskustelivat innokkaasti keskenään ja kertoivat toisilleen, mitä tiesivät Franciscuksesta.

Koko aukio täyttyi siten ihmisten äänistä: toiset kuiskailivat, toiset puhuivat ja toiset huusivat.

Niinpä Franciscuksen täytyi pyytää heitä vaikenemaan.

Syntyi täysi hiljaisuus, ja Franciscus saattoi aloittaa saarnansa.

Mutta yhtäkkiä aikalle saapui suuri parvi pääskysiä.

Juuri keväällä ne rakensivat pesiään ja olivat ahkerasti liikkeellä.

Niitä ei ollut vain kymmeniä, vaan satoja ja jopa tuhansia. Kaikki ne visersivät yhteen ääneen.

Lintujen laulu oli niin voimakas, etteivät ihmiset voineet kuulla mitään muuta.

Ei edes kärryjen kolina kuulunut, kun ne kulkivat kivetyillä kaduilla. Niin kovasti linnut lauloivat.

Pyhä Fanciscus ei tietenkään kyennyt puhumaan niin suurella äänellä, että ihmiset olisivat kuulleet.

Siksi hän huusi linnuille:

- Sisareni pääskyt! Te olette jo puhuneet tarpeeksi. Nyt on minun vuoroni puhua.

Kuulkaa tekin Jumalan sanaa, ja olkaa vaiti siihen asti kun olen lopettanut.

Kansan valtasi hämmästys, sillä pääskyt vaikenivat heti.

Ne laskeutuivat katoille ja puihin ja olivat aivan liikkumatta.

Ne katselivat Franciscusta ja näyttivät kuuntelevan hänen sanojaan.

Mutta heti kun pyhimys oli päättänyt saarnansa, pääskyset lehahtivat lentoon.

Ne aloittivat uudelleen viserryksensä, ja se oli kuin mahtava ylistysvirsi Jumalalle.

Kun ihmiset näkivät tämän, he sanoivat toisillen:

- Tämä mies on todella pyhimys ja Jumalan lähettämä.

Ja he pyrkivät kaikki lähelle Franciscusta voidakseen koskettaa häntä.

Niinpä hänen oli pakko lähteä piiloon."

Ystävämme eläimet, Legendoja pyhästä Franciscuksesta, Pääskyt - Thomas de Celano, Vita prima. Toimittanut Riitta Teinonen

6 / 2013 ystävästä

Viisas sanoo: "Ystävä on elvyttävä lääke."

Erinomaisesti sanottu,

sillä mihinkään ajalliseen haavaamme

meillä ei ole vahvempaa, tehokkaampaa eikä parempaa rohtoa

kuin henkilö, joka myötätuntoisena kiirehtii luoksemme

kaikissa vastoinkäymisissä ja

rientää toivottamaan onnea minkä tahansa hyvän kohdatessa.

Niin kuin apostoli sanoo,

ystävät kestävät toistensa taakkoja yhdessä,

voimansa kooten,

kuitenkin niin että kukin kantaa kevyemmin itseään kuin ystävää kohdanneen vääryyden.

Ystävyys antaa näin myötäkäymiselle lisää hohtoa ja

keventää vastoinkäymiset jakamalla ne ja

tekemällä niistä yhteisiä.

Ystävä on siis elämän paras lääke.

Aelred Rievauxlainen, Hengellisestä ystävyydestä. De spiritali amicitia. Suomalainen teologinen kirjallisuusseura, Helsinki 2011. Käännös Pirkko Haapanen.

5 / 2013 kolme ystävää

Erämaaisät olivat armoitettuja tarinankertojia.

Muuan kertomus, joka kierteli erämaaisien keskuudessa kertoo kolmesta ystävästä,

jotka kaikki olivat maineeltaan ahkeria ja uskollisia.

Jokainen näistä kolmesta oli viitoittanut itselleen kilvoitustien,

jonka he uskoivat olevan evankeliumin hengen mukainen.

Ensimmäinen otti Jeesuksen Vuorisaarnan 7. autuaaksijulistuksen ?autuaita ovat rauhantekijät? vakavasti;

niinpä hän ryhtyi viettämään elämää, jossa hän pyrki sovittamaan ihmisten välisiä kiistoja

ja saattamaan toisiaan vastaan taistelevat osapuolet sovintoon.

Toista puhuttelivat Jeesuksen Matteuksen evankeliumin lopussa lausumat sanat

?minä olin sairas ja te kävitte minua katsomassa? (Mt 25:36);

niinpä hän ryhtyi hoitamaan sairaita ja omisti koko elämänsä tälle laupeuden työlle.

Kolmas vetäytyi autiomaahan, missä hän ryhtyi viettämään rukouselämää kaikessa hiljaisuudessa.

Kaikista ponnistuksistaan huolimatta rauhantyöhön antautunut ensimmäinen veli joutui vuosien myötä huomaamaan,

ettei hän onnistunut rakentamaan riitelevien ihmisten välille rauhaa.

Masentuneena hän etsiytyi sairaiden hoitotyöhön omistautuneet ystävänsä luo saadakseen tietää,

josko tämä oli onnistunut työssään paremmin.

Kun tämä sitten löytyi ja ystävykset pääsivät jakamaan kokemuksiaan,

rauhantyöhön omistautunut veli sai pettymyksekseen kuulla,

ettei hänen ystävänsä ollut onnistunut työssään yhtään sen paremmin.

Niinpä he päättivät yhdessä lähteä tapaamaan kolmatta veljeä,

joka oli valinnut autiomaan kristillisen kilvoituksen paikaksi.

Saavuttuaan erämaakilvoittelijan keljaan ystävykset kertoivat tälle oman tarinansa,

miten he olivat harjoittaneet evankeliumin hengessä rahantekijän ja sairaiden hoivaamisen ylevää kutsumusta,

mutta menettäneet kuitenkin tässä työssään sydämensä palavuuden.

He pyysivät kolmannelta kiihkeästi hengellistä ohjausta kysyen,

?mitä meidän pitäisi tehdä ja minne mennä?.

Kuunneltuaan ystäviensä tarinat ja pyynnön kolmas istui hetken hiljaa;

sitten hän nousi ja kaatoi vettä astiaan ja pyysi heitä katsomaan veden pintaa.

Kaadettu vesi lainehti levottomana astian toisesta laidasta toiseen kunnes se aikansa vellottuaan tyyntyi.

?Huomaatteko miten tyyni ja tasainen veden pinta nyt on?, kolmas veli sanoi.

Ja ojentuessaan astian ylle he loivat katseensa veden pinnalle ja näkivät sen pinnalla heijastuneena omat kasvonsa.

Aluksi rauhattomasti lainehtiva vesi oli muuttunut peiliksi.

Sitten kolmas jatkoi: ?Keskellä ihmisvilinää elämä on vähän tällaista -

ulkoa päin hyökyvien ärsykkeiden määrä on niin runsas, että se estää ihmistä näkemästä omia virheitään.

Mutta kun ihminen hiljentyy ja vaikenee, hän näkee omat virheensä ja puutteensa?.

Näin kirjoittaa William Harmless teoksensa Desert Christians: An Introduction to the Literature of Early Monasticism (Oxford: University Press 2004), johdannossa (p. vii).

4 / 2013 pääsiäisiloa!

Herra,

puettuaan ylleen ihmisen

kärsittyään kärsivän tähden

tultuaan sidotuksi vangitun tähden

tuomituksi syyllisen tähden

haudatuksia haudatun tähden

nousi kuoleista ja huusi näin:

Kuka voi minun kanssani riidellä?

Asettukoon minua vastapäätä.

Minä päästin syyllisen.

Minä tein eläväksi kuolleen.

Minä herätän haudatun.

Kuka voi minua vastustaa?

Minä, sanoo Kristus

minä hävitin kuoleman

vietin voitonjuhlaa vihollisesta

tallasin jalkoihini tuonelan

sidoin väkevän

tempasin ihmisen taivasten korkeuksiin.

Minä, sanoo Kristus.

Tulkaa siis tänne, kaikki te ihmisten sukukunnat

te syntien saastuttamat

ja ottakaa vastaan syntien anteeksiantamus.

Sillä minä olen teidän anteeksiantamuksenne

minä teidän pelastuksenne pääsiäinen

minä teidän tähtenne teurastettu karitsa

minä teidän lunnaanne

minä teidän elämänne

minä teidän ylösnousemuksenne

minä teidän valkeutenne

minä teidän pelastuksenne

minä teidän kuninkaanne.

Minä teidät vien taivasten korkeuksiin.

Minä teille näytän iankaikkisen Isän.

Minä teidät herätän oikealla kädelläni.

Tämä on hän, joka teki taivaan ja maan

ja muovasi alussa ihmisen

jota laki ja profeetat julistavat

joka tuli lihaksi neitsyessä

joka ripustettiin puuhun

joka haudattiin maahan

joka herätettiin kuolleista

ja nousi taivasten korkeuksiin

joka istuu Isän oikealla puolella

jolla on valta kaikki tuomita ja pelastaa

jonka kautta Isä teki kaiken

alusta iankaikkisuuteen asti.

Tämä on A ja O.

Tämä on alku ja loppu

selittämätön alku ja käsittämätön loppu.

Tämä on Voideltu.

Tämä on kuningas.

Tämä on Jeesus.

Tämä on sotapäällikkö.

Tämä on Herra.

Tämä on hän, joka nousi kuolleista.

Tämä on hän, joka istuu Isän oikealla puolella.

Hän kantaa Isän ja Isä hänet.

Hänelle kunnia ja voima iankaikkisesti. Amen.

Piispa Meliton pääsiäissaarnan loppujakeet 100-105. Vanhin meidän aikoihin asti säilynyt pääsiäissaarna; Meliton oli piispana Lyydian Sardeen seurakunnassa 161-180 jKr.

Sardeen piispa Meliton, Pääsiäisen salaisuus. Käännös Jukka Thurén. SLEY Helsinki 1968.

3 / 2013 mietittäväksi

hetkipalveluksesta

Uskomme Jumalan olevan kaikkialla läsnä ja

Herran silmien katsovan niin hyviä kuin pahoja joka paikassa.

Uskokaamme tämä ilman pienintäkään epäilystä ja

aivan erityisesti silloin, kun olemme viettämässä hetkipalvelusta.

Muistakaamme aina, mitä profeetta sanoo:

Palvelkaa Herraa pelossa, ja edelleen:

Laulakaa psalmeja ymmärryksellä;

haluan laulaa sinulle psalmeja enkelien edessä.

Harkitkaamme siis,

kuinka meidän tulee olla Jumalan ja hänen enkeleittensä katseen alla,

ja seisokaamme psalmeja laulaessamme niin,

että mielemme ja äänemme ovat sopusoinnussa.

Pyhän Benedictuksen sääntö,

Katolinen tiedotuskeskus 2011,

käännös sisar Mechthild OSB

2 / 2013 mietittäväksi

työnteosta

Fransiskaaninen vastaus kysymykseen uskonnon ja talouden suhteesta

voidaan kiteyttää seuraavasti:

kristillinen usko ja etenkin Jeesuksen ja hänen apostoliensa köyhä elämänmuoto

motivoivat ensimmäisen polven fransiskaaniveljiä rakentamaan vaihtoehtoista talousjärjestelmäänsä,

joka perustui heidän käsitykselleen inhimillisestä työstä ja taloudesta,

joka toimii ja ?pyörii? ilman kolikoita.

Työnteon ja talouden tavoitteena ei ole pääomien kasvattaminen,

vaan toinen toisista välittäminen.

P. Annala, Uskonto ja talous -artikkeli 2013

Koko artikkeli alla olevasta osoitteesta:

http://teologia.fi/artikkelit/kirkot-ja-muut-yhteisot/849-fransiskaanisen-liikkeen-synty-talouden-naekoekulmasta

1 / 2013 iloa ja rauhaa vuodelle 2013



Iloitkaa aina Herrassa!
Sanon vielä kerran: iloitkaa!
Tulkoon teidän lempeytenne
kaikkien ihmisten tietoon.
Herra on jo lähellä.

Älkää olko mistään huolissanne,
vaan saattakaa aina se, mitä tarvitsette,
rukoillen, anoen ja kiittäen Jumalan tietoon.
Silloin Jumalan rauha, joka ylittää kaiken ymmärryksen,
varjelee teidän sydämenne ja ajatuksenne,
niin että pysytte Kristuksessa Jeesuksessa.

Lopuksi, veljet, ajatelkaa kaikkea mikä on totta,
mikä on kunnioitettavaa, mikä on oikeaa, puhdasta,
rakastettavaa ja kaunista, mikä vain on hyvää
ja ansaitsee kiitoksen.

Fil 4:4-8

12 / 2012

"Heinillä härkien kaukalon nukkuu lapsi viaton...

Helmassa äitinsä armahan nukkuu Poika Jumalan...

Keskellä liljain ja ruusujen nukkuu Herra ihmisten...

Ristillä rinnalla ryövärin nukkuu uhri puhtahin..."

jouluiloa ja rauhaa toivottaa

San Damianon väki

10 - 11 / 2012 mietittäväksi

ristin kantamisesta

Jumala oli kutsunut ja valinnut pyhän Franciscuksen ja

hänen kumppaninsa kantamaan Kristuksen ristiä.

Se oli heidän sydämessään,

se näkyi heidän teoissaan, ja sitä he saarnasivat kielellään.

Sen takia he olivat jo ulkonäöltäänkin ristiinnaulittuja miehiä,

kuten kävi ilmi heidän pukeutumisestaan,

ankarasta elämäntavastaan, teoistaan ja toiminnastaan.

Kristuksen rakkauden tähden he halusivat mieluummin kärsiä häpeää ja herjaa

kuin saada osakseen maallista kunniaa, arvonantoa ja turhaa ylistystä.

Päinvastoin he iloitsivat kokemastaan vääryydestä

ja tulivat murheellisiksi kunnianosoituksista.

Pyhän Franciscuksen kukkaset (I Fioretti di San Francesco, suom. S.A.Teinonen, Kirjapaja 1986)

9 / 2012 mietittäväksi

Herran seuraamisesta

Ajatelkaamme, veljet, yhdessä hyvää Paimenta,

joka pelastaakseen lampaansa kantoi ristin kärsimyksen.

Herran lampaat seurasivat häntä ahdistuksissa ja vainoissa,

häpeässä ja nälässä, sairaudessa ja kiusauksessa ja muissa koettelemuksissa,

ja tästä he ovat saaneet Herralta iankaikkisen elämän.

Meille Jumalan palvelijoille on sen vuoksi suureksi häpeäksi,

että kun pyhät ovat tehneet tällaista,

me haluamme siitä vain kertoa ja saarnata

ja siten saada itsellemme kunniaa ja mainetta.

Franciscus Assisilainen (Kutsu köyhyyteen. Kootut kirjoitukset. Suom. S.A.Teinonen, Kirjaneliö, Helsinki 1981)

8 / 2012 mietittäväksi

rauhasta

Niin on oleva,kunnes meihin tulee

korkeudesta henki.

Silloin autiomaa muutuu

hedelmätarhaksi

ja tarhat ovat laajoja kuin metsät.

Silloin autiomaassa asuu oikeus

ja vanhurskaudella on majansa

hedelmätarhojen keskellä.

Ja vanhurskauden hedelmänä on

oleva rauha.

Siitä kasvaa levollinen luottamus,

turvallisuus, joka kestää iäti.

Jesaja 32:15-17

7 / 2012 mietittäväksi

Isästä, Kihlatusta, Veljestä

Oi kuinka onkaan kunniakasta ja pyhää ja suurta

omistaa Isä taivaissa!

Oi kuinka onkaan pyhää, kaunista ja rakastettavaa

omistaa Kihlattu taivaissa!

Oi kuinka onkaan pyhää ja rakasta,

otollista ja nöyrää,

rauhaisaa ja ihanaa

ja rakastettavaa ja yli kaiken haluttavaa

omistaa sellainen Veli,

joka antoi henkensä lampaittensa edestä.

Franciscus Assisilainen (Kutsu köyhyyteen. Kootut kirjoitukset. Suom. S.A.Teinonen, Kirjaneliö, Helsinki 1981)

6 / 2012 mietittäväksi

kihlatuista, veljistä, äideistä

Hänen kihlattujaan me olemme silloin kun uskova sielu yhdistyy Pyhässä Hengessä Jeesuksen Kristuksen kanssa.

Hänen veljiään olemme silloin kun teemme hänen taivaallisen Isänsä tahdon.

Hänen äitejään olemme silloin kun kannamme häntä sydämessämme ja ruumiissamme

rakkaudella ja puhtaalla ja vilpittömällä omallatunnolla

ja kun synnytämme hänet pyhillä teoillamme, joiden on esikuvana annettava valoa muille.

Franciscus Assisilainen (Kutsu köyhyyteen. Kootut kirjoitukset. Suom. S.A.Teinonen, Kirjaneliö, Helsinki 1981)

5 / 2012 mietittäväksi

yksinkertaisesta viisaudesta

Milloinkaan emme saa toivoa olevamme muiden yläpuolella,

vaan meidän on sen sijaan oltava palvelijoina ja alamaisina

jokaiselle inhimilliselle luodulle Jumalan tähden.

Ja jos kaikki nuo miehet ja naiset tekevät näin ja kestävät loppuun saakka,

Herran Henki on lepäävä heidän päällään

ja on rakentava heihin asumuksensa ja majansa.

Ja he saavat olla taivaallisen Isän lapsia ja tekevät hänen tekojaan,

ja he ovat Herramme Jeesuksen Kristuksen kihlattuja, veljiä ja äitejä.

Franciscus Assisilainen (Kutsu köyhyyteen. Kootut kirjoitukset. Suom. S.A.Teinonen, Kirjaneliö,Helsinki 1981)

4 / 2012 mietittäväksi

alallaan olemisesta

Sillä näin on Herra, Herra, Israelin Pyhä sanonut:

"Kääntymällä ja alallanne olemalla te autuaiksi tulette,

hiljaisuudessa ja toivossa te väkeviksi tulette".

Mutta te ette tahtoneet, vaan te sanotte:

"Ei, hevosilla me kiidämme", sentähden saattekin kiitää;

"juoksijoilla me ratsastamme" , sentähden ovatkin teidän vainoojanne nopsat.

Jes. 30: 15,16 - Vuonna 1861 asetetun raamatunkäännöskomitean suomennoksen perustuksella kielellisesti muodosteltuna.

3 / 2012 mietittäväksi

omistamisesta

Se aika on mennyt, jolloin jotakin toivoin itselleni. Minä ymmärrän nyt,

että kaikesta mitä joskus olemme omistaa tahtoneet ja jonka omistamisesta

olemme itsekkäästi iloinneet - kaikesta siitä saamme maksaa sakkoa;

ainoastaan kärsimykset eivät tuota tappiota, ja se, minkä itseämme ajattelematta

olemme muille antaneet, on arvokas tulos elämämme taisteluista.

Hilda Käkikoski 1894



2 / 2012 mietittäväksi ja luettavaksi

David Steindl-Rast,

Kuunteleva sydän

Kontemplatiivinen elämä

Benediktiiniperinteen mukaisesti veli David ammentaa viisautta ikivanhasta kontemplatiivisen elämän perinteestä.

Tämä asettaa lähtökohdan myös tämän kirjan sisällölle: kirjan esseet eivät niinkään tarjoa valmiita vastauksia,

vaan pyrkivät johdattamaan ihmistä kohti sisimpäänsä,

jossa rukous ja kiitollisuus voivat hiljaa kehittyä. (lainaus kirjan johdannosta)

Kirja on tilattavissa San Damianon osuuskunnasta. Ks. osio artikkelit ja julkaisut.

1 / 2012 mietittäväksi

rahasta ja tuhlaamisesta

Kun Jeesus oli Betaniassa aterialla spitaalia sairastaneen Simonin talossa,


sinne tuli nainen, jolla oli alabasteripullossa kallista nardusöljyä.


Hän rikkoi pullon ja vuodatti öljyn Jeesuksen päähän.


Jotkut paheksuivat tätä ja sanoivat toisilleen:"Millaista voiteen haaskausta!

Sen olisi voinut myydä ja antaa rahat köyhille. Olisi siitä ainakin kolmesataa denaria saanut."


He moittivat naista ankarin sanoin.


Mutta Jeesus sanoi: "Antakaa hänen olla.

Miksi te pahoitatte hänen mielensä? Hän teki minulle hyvän teon.

Köyhät teillä on luonanne aina, ja te voitte tehdä heille hyvää milloin tahdotte,


mutta minua teillä ei aina ole.


Hän teki minkä voi. Hän voiteli edeltäkäsin minun ruumiini hautaamista varten.


Totisesti: kaikkialla maailmassa, missä ikinä evankeliumin sanoma julistetaan,


tullaan muistamaan myös tämä nainen ja kertomaan, mitä hän teki."



Juudan Iskariot, yksi kahdestatoista opetuslapsesta,


meni ylipappien luo kavaltaakseen Jeesuksen heille.


He ilahtuivat kuulemastaan ja lupasivat antaa hänelle rahaa.


Juudas etsi nyt sopivaa tilaisuutta toimittaakseen Jeesuksen heidän käsiinsä.


Mark. 14:3-11

Joulurauhaa 2011